پرورش، تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان

برنامه سی و سوم

ده سالگی: پایان دوره کودکی 10-13 سالگی: دوران پیش نوجوانی 13-19 سالگی: دوران نوجوانی 19 تا 26 یا 30 سالگی: دوران جوانی 30 سالگی به بعد: دوران بزرگسالی   بلوغ (جنبه فیزیکی و ظاهری) به پدران و مادران توصیه می شود که با توجه به شرایط فرهنگی و خانوادگی و امکانات مالی، اگر احتمالا در این زمینه (ظاهر) کاری از نظر پزشکی، بهداشتی و زیبایی برای فرزندانشان می توانند انجام دهند، حتما این کار را بکنند. زیرا از یک طرف احساس خوب راجع بع بدن و ظاهر، به آنها در جهت اعتماد بهنفس مثبت و افزایش حرمت نفسشان کمک می کند، و از طرف دیگر بر خلاف آنچه که بسیاری از مردم تصور می کنند، افرادی که احساس خوبی راجع به خود و بدن خودشان داشته باشند کمتر گ...
11 مرداد 1391

برنامه بیست و سوم

اگر کودکی بین سه تا هفت سالگی با مفهوم ترس و تنبیه و به گونه ای گناه و تقصیر و مجازات به عنوان تنها راه حل مسائل نگاه کند متاسفانه در دوران نوجوانی و جوانی این خطر وجود دارد که بسیاری، از این حال او و نظر و احساس او به جهت پیش بردن هدفهای تند و افراطی خود بهره گیری کنند.
29 خرداد 1391

برنامه بیست و دوم

اگر احتمالا برای بار دوم و سوم به فرزندمان مطلبی را گفتیم که انجام بدهد و او این کار را نکرد، و یا احتمالا از او خواستیم که کاری را نکند یا حرفی را نزند و همچنان به آن ادامه داد، احتمالا من و شما درباره فرزندمان مطالب و نکااتی را که باید بدانیم نمی دانیم. به بیان دیگر مسئله و مشکل، عدم آگاهی ما و چگونگی ایجاد ارتباط و تاثیر است. از حدود سه سالگی توان این را داریم که در خانه قاعده و قانونی بگذاریم که آن زمانی که بلافاصله کاری را که از تو خواستند می کنی و یا کاری را که از تو خواستند نکنی را انجام نمی دهی، به ئنبال خودش پاداشی خواهد داشت. --> از این طریق مخصوصا بین سه تا پنج سالگی -گرچه تاثیر آن همچنان باقی خواهد ماند اما نقش اصلی و اساس...
29 خرداد 1391

برنامه نهم

  در سه سال اول، بیش از 30 درصد شخصیت شکل و فرم می گیرد. عمل ثبت و ضبط در این دوران بر روی سلولهای مغزی همیشگی است و معمولا با تجربیات مکرر بعدی کمی تغییر پیدا می کند، اما از آنجا که این تجربیات معمولا به دنبال شبیه و مانند خودش می گردد، وضع را تشدید و تقویت می کند و یک حال خوب یا حال بد، همچنان به صورت خوب و بد ادامه پیدا می کند. ---> موضوع یادگیری در سه سال اول در بسیاری موارد مسئله شرطی شدن است. - شرطی شدن - همانند سازی - نتیجه گیری - پاسخ- واکنش در چهارده ماه اول، اهمیت دارد که ببینیم فرزند ما چگونه تصمیم هایی می گیرد، به چه نتیجه گیری هایی می رسد، چگونه موضوعات و مطالب را در وجود خودش شرطی می کند. 1- اطمینان و ...
19 خرداد 1391

برنامه سیزدهم

  نه قسمت اصلی خلق و خو: 1- میزان و سطح فعالیت                                     2- توجه و تمرکز                                     3- شدت و میزان پاسخ یا واکنش به محیط اطراف یا ارتباطات انسانی               ...
19 خرداد 1391

برنامه هفتم

حرکت از وابستگی به همبستگی: کودک انسانی در جهت روابط خودش با دیگران از هشت مرحله می گذرد: 1) همزیستی یا یکی بودن کودک انسانی در مرحله اول، با مادر و جهان و طبیعت یکی است. 2) چسبندگی و دوخته شدن: حدود یکسالگی بزرگترین خطر بین 16-7 ماهگی، یا مطمئن تر 18-6 ماهگی، اضطراب جدایی است. کودک انسانی در حدود 12 ماهگی با مسئله ای روبروست که هرگز نمی تواند مادر را در مقابل خود و به نوعی کنار خود نداشته باشد و کودکی که سالم است، به مرحله ای می رسد که به مادر چسبیده و با مادر دوخته شده است. 3) اعتیاد: حدود 3 سالگی به این معنا که معتاد مادر یا عزیزان دیگر است. و مفهوم اعتیاد این است که همه چیز را زیر پا می گذارد تا آنچه را که می خواهد به د...
19 خرداد 1391

برنامه اول

برنامه ای که تقدیم حضورتان خواهد شد تحت عنوان پرورش، تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان خواهد بود و انگیزه و علت اصلی آغاز چنین برنامه ای، این گمان و یا نظری بود که بنده همیشه داشته ام و همچنان دارم که اگر روزی قرار باشد اوضاع دنیا سر و سامانی بگیرد، ما باید هشت سال اول کودکی انسان را بتوانیم از اصول و اساسی برخوردار کنیم و بر مبنای پایه هایی استوار، که بتوانیم سلامت روانی فرزندانمان را در هشت سال اول تامین و تضمین کنیم؛ و از جانب دیگر اگر عقل و خرد در زندگی انسان نقشی اساسی و اصولی داشته باشد، کار جهان به نظم و ترتیب و به محبت و عدالتی می کشد که بیشتر ما آن را آرزومندیم و انتظار داریم. به همین جهت است که این سلسله برنامه ها برای بیان مطالبی ...
18 خرداد 1391
1